U hoort het uiteraard graag als patiënten tevreden zijn over uw diensten. Helaas kan het ook voorkomen dat uw patiënt kenbaar maakt dat uw behandeling te wensen over laat. Dan is het zowel voor uw patiënt als voor u prettig om dit met elkaar te bespreken en tot een oplossing te komen. De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) geeft u als zorgverlener de plicht om klachten zorgvuldig te behandelen. Tevens moet u kosteloos een onafhankelijke klachtenfunctionaris aan uw patiënt aanbieden en zich aansluiten bij een door VWS erkende geschilleninstantie.
Door uw NRO registratie bent u aangesloten bij de Klachtenregeling (en klachtenfunctionaris) en de Geschillencommissie Osteopathie. Het is belangrijk dat u bekend met met de Klachten- en Geschillenregeling Osteopathie en in het bijzonder de rechten en plichten die deze met zich meebrengt. Legt u de brochures over de Klachten- en Geschillenregeling Osteopathie in de wachtkamer en verwijs er naar op uw website.
Algemene Voorwaarden Osteopathie
Op de diensten die de in het NRO geregistreerde osteopaat levert zijn Algemene Voorwaarden Osteopathie van toepassing. Deze voorwaarden zijn tot stand gekomen in overleg met de Consumentenbond, de Patiëntenfederatie Nederland, het Nederlands Register voor Osteopathie en de Nederlandse Vereniging voor Osteopathie in het kader van de SER Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg en zijn in werking getreden per 1 januari 2017.
Klachtenfunctionaris
Als osteopaat bent u bij wet verplicht om klachten in behandeling te nemen, te onderzoeken en tot een oplossing te komen. Hoe u dit moet doen en binnen welke termijn is beschreven in het Reglement Klachtenfunctionaris Osteopathie. U moet ook een onafhankelijke klachtenfunctionaris aanwijzen die er is om de klager te horen, te adviseren en te helpen met het formuleren van diens klacht. U bent aangesloten bij de Klachtenregeling en Klachtenfunctionaris van het Nederlands Register voor Osteopathie. Krijgt u een klacht, dan moet u de NRO Klachtenfunctionaris aanbieden aan uw patiënt.
Meer informatie:
Geschillencommissie Osteopathie
Mocht u er gezamenlijk, of met bemiddeling van de klachtenfunctionaris, niet uitkomen, dan kan uw patiënt de klacht voorleggen aan de onafhankelijke Geschillencommissie Osteopathie. Deze geschillencommissie is ondergebracht bij de Stichting Geschillencommissies Consumenten te Den Haag en is erkend door het ministerie van VWS. De geschillencommissie doet een bindende uitspraak. De Klachten- en Geschillenregeling Osteopathie verwijst naar Algemene Voorwaarden. Deze zijn tot stand gekomen door overleg tussen de Consumentenbond, de Patiëntenfederatie Nederland, het NRO en de NVO.
Meer informatie:
- Brochure Geschillencommissie Osteopathie
- Website van de Geschillencommissie
- Reglement Geschillencommissie Osteopathie
Tuchtrecht
Behalve de klachten- en geschillenregeling vallen osteopaten onder tuchtrecht. De uitvoering van het tuchtrecht is in handen van:
- College van Toezicht (behandelt tuchtzaken) Lees hier ‘Het verloop van de behandeling van een klacht, ingediend bij het College van Toezicht van het NRO’
- College van Beroep (behandelt een evt. beroep bij tuchtzaken)
U kunt zich wenden tot het NRO secretariaat indien u vragen heeft over de klachten- en geschillenregeling.
Het secretariaat behandelt de klacht niet inhoudelijk maar verwijst direct naar de klachtenfunctionaris en/of de juiste commissie.
NRO Secretariaat
Janssoniuslaan 32
3528 AJ Utrecht
Tel: 030 – 3040015
E-mail: info@osteopathie-nro.nl